Välkommen till funktionärsmöte!
Måndagen den 5 mars samlas ett gäng LSK-entusiaster för att ladda upp inför fotbollssäsongen. Cirka 40 personer har anmält sig till Rolf Andersson, leder diskussionerna. L-O Mattsson, Joakim Jensen och jag kommer också att närvara för att informera och svara på frågor. För tre år sedan skrev jag en krönika i 7 Dagar om det ideella folket. Läs gärna den!
Varmt välkommen 19 .00 till Skarsjövallen. För du tillhör väl det ideella folket?!
En krönika från 2016:
Match på Skarsjövallen – de tusen detaljernas konst
Klockan närmar sig sju och skymningen läggar sig makligt tillrätta runt vackra Skarsjövallen. ”Det ideella folket” tar plats i restaurangen. De är cirka trettio entusiaster som ingår i den stab av över sjuttio personer som arbetar under LSK:s hemmamatcher. Fikat står på bordet. Dags för utvärdering och diskussion om förbättringar av matcharrangemanget. Hur har det fungerat hittills? Vad kan vi göra bättre?
Det ideella folket
Det första som slår mig. Tänk att så många engagerar sig och lägger ner så mycket tid och kraft under en hel fotbollssäsong. Utan ”det ideella folket” blir ingen match för oss fotbollsälskare.
Det andra som blir väldigt tydligt; en match är det tusen detaljernas konst. Allt måste klaffa. Från tidiga morgon till långt efter matchen är slut arbetas det på Skarsjövallen.
Rutinerade Lisa Svanberg, som har det övergripande ansvaret för hemmamatcherna på Skarsjövallen, leder mötet. Lisa poängterar att matchdelegaterna från Svenska Fotbollsförbundet har strött beröm över LSK. Särskilt upplever de en varm och vänlig atmosfär från första kontakten med parkeringsvärdarna till det att man lämnat arenan. Men ”den vänliga arenan med det goda värdskapet” kan bli ändå bättre menar Lisa. Så debatten drar igång.
Lasse Collstedt, säkerhetsansvarig , framhåller att det är många krav som Svenska Fotbollsförbundet ställer på arrangerande klubb. Att ingen ”obehörig” får komma in i klubbhuset under match skapar irritation hos de trotjänare som vant sig vid att röra sig fritt i ”sitt klubbhus”. Publiken skall visiteras. Särskilda matchvärdar som skall ha koll på publiken. Man kan ana sig till att Lasse tycker att hotbilden i Ljungskile knappast motsvarar de kostnads- och arbetskrävande regler som gäller. ”Man borde kunna ha en mer smidig attityd med lokalt anpassade krav”. Men det är bara att gilla läget om vi skall spela fotboll på elitnivå och följa reglerna.
De flesta tycker att trafiken fungerar bra trots smala tillfartsvägar. Att alla på kort tid skall få en parkeringsplats i direkt anslutning till arenan ställer stora krav på effektiv samordningen. Kanske skall man ha en ”check in LSK” nere i byn för att underlätta samåkning upp till Skarsjövallen? Idéerna är många och debatten livlig.
Kaffet tog slut i en kiosk på Sundsvallsmatchen påpekas det. Den varierande storleken på publiken ställer stora krav på flexibilitet. Sune Björk har koll så att kiosker och serveringsställena har varor och bemanning. Den allmänna uppfattningen är att året har inneburit ett stor lyft inte minst tack vare det stora serveringstältet. Men kaffet kan ta slut i någon kiosk så visst kan bli ändå bättre rundar Sune av diskussionen.
LSK:s uppskattade allt-i-allo Lennart Eliasson med ansvar för bland annat biljettförsäljningen, konstaterar att en match kan omsätta mellan 120 000 och en halv million kronor. Det är som att driva ett mindre företag vid varje match med över sjuttio anställda. Då krävs det samarbete och tydlighet i vem som gör vad. Och en generös inställning till sina kompisar.
Det känns efter en kväll med ”det ideella folket” att det finns en tydlig vilja att göra något bra ändå bättre. Men som en av stöttepelarna i LSK, Rolf Andersson påpekade. Går vi upp i Allsvenskan behöver vi hundra personer. Välkomna till ett gott gäng!