Dam- och Herrlaget ute på djupt vatten

Imorgon åker både Damlaget och Herrlaget på ett flytande träningsläger, de skall nämligen segla med Skolfartyget T/S Britta. De lämnar Kaj 13:00 idag för att segla hela vägen till Lysekil, där väntar middag där även andra från klubben som lägger ner mycket tid runt lagen sluter upp kring bordet. I Lysekil spenderar de båda lagen natten i de 30 kojer som finns ombord på fartyget för att sedan segla hem dagen därpå.

Det är inte varje dag Damlaget och Herrlaget får möjlighet att spendera tid tillsammans på grund av deras båda fullspäckade scheman med träningar och matcher, så denna möjlighet är vi otroligt glada för. När det kommer till segling är det inte många som ser det som en lagsport, men när man tänker efter lite närmre på det finns det otroligt många likheter. Inte minns när kommer till skutsegling. För att kunna segla dygnet runt med en skuta gäller det att man är tillräckligt många för att kunna byta av varandra, besättningens olika vakter kan jämföras med att alltid ha spelare på avbytarbänken redo för att hoppa in på planen. Man måste ha stenkoll på sin position som fotbollsspelare och utan varandra kommer bollen ingen stans. Samma sak gäller på en skuta, utan rorsman, livbojsvakt och utkik kommer inte båten framåt på ett säkert sätt. När man skall hissa eller bärga segel på en skuta är det viktigt att vaktledaren ser till att rätt personer är på rätt plats, halar eller firar i rätt tamp i rätt takt. Precis på samma sätt som tränaren måste styra sina spelare så att de är på rätt plats, på rätt tid och agerar på rätt sätt för att föra spelet vidare. Även materialaren och vaktmästarna finns ombord i form av Båsman, som ser till att allting ombord fungerar som det ska och såväl som att Wenche ser till att spelarna får mat efter träningen ser kocken i byssan ombord att besättningen får den mat de behöver. Sen får vi inte glömma kaptenen, styrmännen och de andra på bryggan som lägger rutten, ser till att navigeringen fungerar och ser det större perspektivet, vart är vi påväg egentligen? Där finner vi många likheter med styrelsen, utan dem hade vi med största sannolikhet både seglat runt i cirklar och gått på grund.

Men har vi inte glömt något nu? Vad är det som för skutan framåt egentligen… De ideella krafternas vindar är de som pustar och blåser skutan framåt varje dag, alla timmar om dygnet, året runt. Utan den kraften hade aldrig skutan tagit sig framåt, och när vinden inte räcker till får vi all hjälp vi behöver av våra underbara sponsorer de ser till att bränsletanken är full så att vi kan ta oss mot våra drömmars kaj.

Vår skuta heter LSK, den byggdes 1926 och har en förbaskat stark motor som är platsbyggd för just oss och den enda i sitt fabrikat.

 

Här nedan ser ni fartyget T/S Britta hon byggdes på Hälleviksstrands varv på Orust 1956, i syfte att fiska långa i Nordatlanten. Fartyget byggdes i ek och utrustades med en råoljemotor på 300 hk samt 40 m2 segel. Tillsammans med systerfartyget Sandö var Britta de sista långafiskande fartyget på Nordatlanten.

1987 bytte Britta ägare och uppdrag: Östersjöfiske under namnet Singapore. Fartyget går några år där och säljs sedan till Grundsund, där fartyget med hjälp av det statliga skrotningsbidraget blir av med all fiskeutrustning.

Efter detta säljs fartyget vidare till en ny ägare i Ellös och används som fritidsmotorfartyg under namnet Globetrotter

1992 fann Uddevalla Maritima Förening (UMF) fartyget i Hälleviksstrand. Fartyget förvärvas av UMF och döps genast om till sitt ursprungliga namn, T/S Britta. Under de följande fyra åren renoveras Britta så grundligt att Sjöfartsverket klassar Britta som nybygge. Britta riggas med två master och totalt 350 m2 fördelat på sju segel. Som maskin för framdrift får Britta en helrenoverad Volvo Penta på 320hk.Sedan 1996 har T/S Britta seglat hela seglingssäsongen, från mitten av april till början av oktober. De vanligaste medseglarna är skolelever i olika åldrar, vilket sammanfaller väl med UMFs mål om att bevara skutseglingstraditionen.

cool good eh love2 cute confused notgood numb disgusting fail